Pe mai multe porțiuni din drumul DN2/E85 dintre București și Bacău, în afară de banda de mers există un acostament de 2,5 m folosit de șoferi drept o a doua bandă. E una dintre cauzele numeroaselor accidente care au loc aici, scrie libertatea.ro.

În fiecare din ultimii zece ani au avut loc între 400 și 500 de accidente rutiere pe DN2, conform datelor poliției, oferite la solicitarea Libertatea. Motivele pentru care acest drum este fruntaș în topul vieților pierdute în accidente rutiere sunt numeroase, iar soluția ar putea fi existența a patru benzi de circulație, în lipsa unei autostrăzi.

Ziarul a întrebat, în ultima lună, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Brigada Rutieră a Poliției Române și Ministerul Transporturilor următoarele lucruri:

– Ce reprezintă acostamentul cunoscut drept „jumătate de bandă” de pe DN2/E85;

– Dacă reprezintă un acostament și nu o bandă de circulație, de ce este permisă circulația mașinilor pe el

– Ce soluții există pentru diminuarea accidentelor pe drumul dintre București spre Moldova?

CNAIR: „Nu este permisă circulația autovehiculelor, pietonilor, animalelor etc.”

DN2 nu are patru benzi de circulație. Este un drum cu o bandă pe sens, de 3,5 m lățime, plus un acostament de 2,5 m lățime, oficial desemnat ca bandă pentru opriri de urgență.  „Pe benzile de urgență de 2,5 m lățime, situate lângă acostament și care fac parte din platforma drumului, nu este permisă circulația autovehiculelor, pietonilor, animalelor etc. Aceasta este folosită de șoferi pentru circulație, pentru facilitarea depășirilor, deși lățimea drumului permite depășirea fără trecerea peste axul drumului doar atunci când ambele vehicule implicate sunt autovehicule mici”, explică Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Poliția Română: „În lipsa trotuarelor, pot circula pietonii”

Ce spune Brigada Rutieră a Poliției Române despre acostament?

„Pe acostament pot circula pietonii, în lipsa trotuarului, precum și bicicletele și celelalte vehicule fără motor, dacă circulația se poate desfășura fără pericol, însă doar în situația în care pe drumul public nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru aceste vehicule”, spune Poliția Română, arătând că acest acostament are, de fapt, și mai multe funcții.

Niciuna dintre autorități nu explică de ce este permisă circulația pe respectivul acostament, dacă el nu este destinat rulării autoturismelor, iar folosirea sa crește numărul accidentelor rutiere soldate cu decese.

Soluții

În răspunsul Poliției, reprezentanții MAI aduc în discuție și montarea „parapetului axial de separare” și modernizarea trecerilor de pietoni. De asemenea, se are în vedere implementarea unor măsuri de siguranță a traficului rutier prin modernizarea trecerilor de pietoni amplasate în anumite localități de pe traseul drumului național DN2, precum și prin montarea parapetului axial de separare a sensurilor de mers acolo unde configurația drumului permite acest lucru.

În final, CNAIR punctează că „o alternativă sigură și rapidă la DN2 va fi autostrada A7, care va prelua o mare parte din trafic”. În prezent, din autostrada A7 s-au realizat doar 16 kilometri, centura Bacăului. Un alt tronson a fost scos la licitație în iulie 2021, Dumbrava (Prahova, lângă autostrada A3) – Mizil – Pietroasele – Buzău. Acesta ar urma să aibă 63 de kilometri. (foto: imagine ilustrativă)