Un pod din Vrancea s-a prăbușit, după ce, timp de 40 de ani, nimeni nu s-a sinchisit să-l repare. Norocul a făcut să nu treacă cineva pe el în acel moment. Abia anul acesta a fost deschis un șantier acolo, doar că muncitorii nu au ținut cont că devierea râului ar putea afecta structura de rezistență, relatează observatornews.ro.

Ionuț Ciurea, Asociația PRO INFRASTRUCTURA: Dacă tu, administrator, recunoşti că podul nu are o condiţie satisfăcătoare de trafic, atunci trebuie să închizi de urgenţă acel pod.

Construcţia de pe Drumul Judeţean 104 D, dintre localităţile Vulturu şi Vadu Roşca, a sâmbătă seară. Din fericire, fară victime. Muncitorii lucrau la aparatul de reazem, adică exact partea care a plecat la vale.

Localnic: Chiar ieri am trecut cu nepoţii, cu fata. Chiar acolo am stat. După ce am plecat noi, la jumătate de oră, mă sună cineva acasă: „S-a rupt podul. Hai, mă!” Am poză cu ei aici pe pod. Dacă mai stăteam jumătate de oră, cădea podul cu noi.

Dimineață, responsabilii pentru lucrare au venit la faţa locului. Cu mâinile goale, au făcut o simplă constatare. Ca o ironie, firma se prezintă cu un slogan contrazis de realitate. Imagini din 2019 arată că podul se afla de mult timp într-o stare jalnică.

Mai tarziu, reprezentanţii constructorului s-au întors pe şantier, de data asta însoţiţi de mai marii judeţului. Şi cu mai mult chef de oferit explicaţii.

Cătălin Toma, președintele Consiliului Județean Vrancea: Vă daţi seama că este un eveniment total nefericit pentru noi. Se vede că a avut anumite probleme, iar la momentul acesta, al apei, care… n-avem cum să ne supărăm pe Doamne-Doamne. Tre` să ne supărăm pe noi.

Lucru cu care nu e de acord şi proiectantul. Care spune că proiectul a fost prost gândit de la început.

Întrebat dacă se consideră vinovat pentru această situație, proiectantul a răspuns: Nu! Când s-a construit podul iniţial informaţia a fost construit pe fundaţie indirectă. Se dovedeşte că culeele sunt fondate doar pe o placă de beton de o înălţime de un metru. 

Ionuţ Radu Răcănel, conf. doctor inginer: Atunci când degradările sunt foarte mari, structura se închide. O importanţă foarte mare o are procesul de mentenanţă, de întreţinere. Dacă nu se realizează la timp aceste lucrări de întreţinere, se ajunge la degradări. Degradările evoluează în timp: ca urmare a factorilor de mediu, ca urmare a creșterii nivelului de trafic. 

În Romania sunt în jur de 4.500 de poduri aflate în administraţia CNAIR şi tot atâtea în administrarea consiliilor judeţene şi locale. Cele mai multe nu au fost reparate niciodată.

Podul peste râul Trotuș de la Onești a fost reabilitat după ce devenise un real pericol, în condițiile în care mai multe bucăți dintr-unul din pietonale s-au desprins și au căzut în apă. (foto: captură video Observator)