Poate fi UNITĂ România prin autostrăzi? SEMNE DE ÎNTREBARE pentru loturile lui UMBRĂRESCU de pe AUTOSTRADA MOLDOVEI A7. Ce se întâmplă cu A13 Bacău – Brașov

0
18

La 1 decembrie 2023, România nu are nicio autostradă care să lege provinciile istorice. Totuși, la 105 ani de la Marea Unire, Ministerul Transporturilor a reușit să semneze contracte pentru toate cele cinci loturi ale Autostrăzii Sibiu-Pitești și secțiunea lipsă din A 1 Lugoj-Deva respectiv toate cele 13 loturi din PNRR pentru Autostrada Moldovei A 7 Ploiești-Pașcani, primul drum de mare viteză care va uni două provincii istorice, scrie economedia.ro.

Autostrada Moldovei, termen de finalizare noiembrie 2025

Cu excepția lotului 3 (Pietroasele-Buzău) al cărui contract a fost semnat pe 22 noiembrie, de la Ploiești la Pașcani se lucrează pe 305 km, iar progresul pe șantier este cuprins între 1 % și 34 %. Asocierile Pizzarotti-Retter și Trace-Coni vor termina primele două loturi de pe A 7 în a doua parte a anului viitor, dar semnele de întrebare sunt pentru loturile UMB. De exemplu, la aproape 10 luni de la semnarea contractului și alte șase de la intrarea în șantier (2 mai 2023) între Bacău și Pașcani, procentele sunt cuprinse între 1 și 3 %, iar termenul de finalizare este noiembrie 2025. Totodată, între Focșani și Bacău CNAIR raportează un progres cuprins între 2 și 14,5 %. UMB a depus ofertă pentru lotul de 41 km. cu tunelul Meseș și nu este exclus să participe la licitații pentru alți aprox. 100 de kilometri pe A 7 Pașcani-Suceava-Siret, prin urmare este (cel puțin) la capacitate maximă.

Autostrada Unirii, termen estimat 2030

Declarațiile oficiale indică anul 2030 pentru finalizarea Autostrăzii Unirii Târgu Mureș-Iași-Ungheni, drum  de mare viteză care să lege Moldova de Transilvania și mai departe prin  A3 sau A 10/A 1 la rețeaua europeană de transport. A8 are o lungime de peste 300 km., însă contract semnat doar pe 10 % din lungime, lotul Leghin-Târgu Neamț (UMB). Licitația pentru secțiunea de munte Miercurea Nirajului-Leghin (159 km.) ar urma să fie lansată până la sfârșitul anului cu 54 de luni termen de realizare (6 loturi). Totuși, până la semnarea tuturor contractelor nu se poate estima un orizont pentru finalizarea A 8. Lotul 1 din PNRR Târgu Mureș-Miercurea Nirajului este contestat la CNSC, iar șansele de semnare până la sfârșitul anului sunt destul de mici, iar ultima secțiune, Târgu Neamț-Iași-Ungheni, întârziată în faza de proiectare (Consitrans), septembrie 2024 termen de predare, conform raportului CNAIR.

Autostrada Nordului și Autostrada A 13 Brașov-Bacău

Drumul de mare viteză Baia Mare-Dej-Bistrița-Suceava, o altă legătură a Moldovei cu Transilvania este în diferite etape de realizare a studiului de fezabilitate/proiect tehnic și ar trebui să asigure legătura între Drumul Expres Oar-Satu Mare și Autostrada Moldovei Pașcani-Suceava-Siret. Pentru A 13 Brașov-Bacău, la a treia licitație, CNAIR a primit trei oferte pentru studiu de fezabilitate și proiect tehnic, dar întârzie desemnarea câștigătorului. (foto: imagine ilustrativă)

Articolul integral AICI