.

România intră de astăzi în stare de urgență (decizia nu a fost încă publicată în Monitorul Oficial), conform anunțului făcut încă de sâmbătă de președintele Klaus Iohannis. Decretarea stării de urgență va permite o luptă mai eficientă cu epidemia de coronavirus. Decretul de instituire a stării de asediu sau a stării de urgență se aduce neîntârziat la cunoștința populației prin mijloacele de comunicare în masă, împreună cu măsurile urgente de aplicare, care intră imediat în vigoare.

Starea de urgență este reglementată de articolul 93 al Constituției României, dar și de Ordonanța de urgență numărul 1 din 1999. Ordonanța spune că starea de urgență se poate impune pe o perioadă de cel mult 30 de zile și prevede măsuri excepționale economice sau de ordine publică.

„Pe durata stării de asediu și a stării de urgență, proporțional cu gravitatea situației ce a determinat instituirea acestora și numai dacă este necesar, poate fi restrâns exercițiul unor drepturi sau libertăți fundamentale înscrise în Constituție, cu acordul ministrului justiției”, spune OUG.

Știu că presupune schimbarea modului de viață, dar și un moment de frică sau neînțelegere. Este spre binele nostru, al tuturor. Vreau să fac apel la calm și solidaritate. Este momentul să fim uniți, toleranți. Fac apel la calm și solidaritate. Starea de urgență ne va permite să luăm cele mai bune măsuri. Este nevoie de colaborarea fiecăruia dintre dvs, trebuie să acționăm cu calm și cu responsabilitate”  – a transmis ministrul de interne Marcel Vela.

“Privind starea de urgență de luni o folosim strict pentru a ușura achiziția de medicamente și materiale sanitare, pentru ca perioada lungă de achiziție să dispară, să se poată face achiziții directe, stocurile pentru spitale vor fi actualizate.Poate fiecare dintre noi când am văzut decretarea stării de urgență ne-am dus la dicționar sau la Constituție, dar nu toate măsurile de acolo trebuie impuse. Nouă ne va facilita achiziția de aparatură medicală și de materiale sanitare. Starea de urgență nu cade brusc, se adaptează la evoluția în dinamică. Nu se impune sau aplică cel mai drastic de a doua zi.

Nu avem motive să aplicăm decât incipient starea de urgență, care să ajute producătorii autohtoni de medicamente, de materiale și ministerele de resort.. Nu e cazul să golim rafturile magazinelor!”, a transmis și secretarul de stat în Ministerul Sănătății Nelu Tătaru.

După decretarea stării de urgență, responsabil de gestionarea măsurilor devine, în principal, Ministerul de Interne.

„Pentru aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și a măsurilor prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau a stării de urgență, autoritățile civile și militare au următoarele atribuții și răspunderi:
a) să întocmească planurile de acțiune și planurile de ridicare graduală a capacității de luptă, în conformitate cu ordinele și instrucțiunile proprii;
b) să dispună depunerea temporară a armelor, munițiilor și materialelor explozive aflate asupra populației și să procedeze la căutarea și ridicarea lor; la încetarea măsurii excepționale, acestea vor fi înapoiate celor în drept să le dețină; să dispună închiderea temporară a societăților care comercializează arme și muniții și să instituie paza acestora;
c) să limiteze sau să interzică circulația vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore și să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulație;
d) să efectueze percheziții oriunde și oricând este nevoie;
e) să efectueze razii;
f) să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfășurarea adunărilor publice, a manifestațiilor sau marșurilor;
g) să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgență persoanele a căror prezentă nu se justifică;
h) să dirijeze persoanele evacuate sau refugiate pe direcțiile și în zonele stabilite și să țină evidența acestora;
i) să protejeze informațiile cu caracter militar destinate a fi comunicate prin mass-media; informațiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgență, cu excepția celor referitoare la dezastre, se dau publicității numai cu avizul autorităților militare; mijloacele de comunicare în masă, indiferent de natura și de forma de proprietate; sunt obligate să transmită; cu prioritate, mesajele autorităților militare, la cererea acestora;
j) să dispună închiderea temporară a unor stații de distribuire a carburanților, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociațiilor și ale altor localuri publice;
k) să suspende temporar apariția sau difuzarea unor emisiuni ale posturilor de radio ori de televiziune;
I) să asigure paza militară a sediilor autorităților publice centrale și locale, a stațiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, de radio și de televiziune, precum și a unor agenți economici sau obiective de importanță națională; când situația impune, dispun oprirea temporară a alimentării cu gaze, energie și apă potabilă, după caz;
m) să dispună raționalizarea alimentelor și a altor produse de strictă necesitate;
n) să emită ordonanțe militare;
o) să interzică circulația rutieră, feroviară, maritimă, fluvială și aeriană pe diferite rute;
p) dreptul de a ordona unităților Ministerului de Interne competente să efectueze rețineri pe timp de 24 de ore. Arestarea persoanei reținute se poate face pe baza mandatului dat de procurorul delegat”, arată Articolul 20 al OUG 1/1999.

Starea de Urgență, potrivit Constituției, se poate impune pentru o perioadă de cel mult 30 de zile. (sursa: bugetul.ro; foto: imagine ilustrativă)