Pe șantierele de autostrăzi din România domnește o stare tot mai accentuată de neliniște. Muncitorii, mulți dintre ei întorși din Italia și Spania special pentru a lucra acasă, încep să-și pună întrebări tot mai apăsătoare: „Vom mai avea de lucru?”
Reporterul publicației buzoienii.ro a stat de vorbă cu mai mulți muncitori, în special de pe șantierele companiei UMB, deținută de antreprenorul băcăuan Dorinel Umbrărescu. Dacă în trecut rolurile erau clare și reporterul punea întrebările, de data aceasta lucrurile s-au inversat. Oamenii s-au apropiat de el cu teamă în glas:
– Domnule ziarist, ce se va întâmpla cu noi? Mai avem de muncă după alegeri?
Temerea lor nu e lipsită de temei. În timp ce alte categorii profesionale (șoferi, funcționari, medici, vânzători) au venituri plătite din bugetul statului, salariile muncitorilor care construiesc autostrăzi depind aproape în întregime de fondurile europene. Oamenii aceștia, chiar dacă nu au diplome universitare, au înțeles foarte clar cine le plătește leafa: Uniunea Europeană.
Iar apropierea alegerilor și ascensiunea discursului anti-european din partea unor partide a semănat panică. O eventuală schimbare de direcție politică, care să pună în pericol relația cu Bruxelles-ul, ar putea însemna pentru acești muncitori pierderea joburilor și, implicit, riscul de a fi nevoiți să apuce din nou pe alte drumuri.
Cazul celor care au lucrat ani în Italia sau Spania, apoi s-au întors cu familiile acasă pentru a munci pe șantierele de autostrăzi, este cu atât mai sensibil. Copiii lor merg acum la școală în România, au început o viață nouă, iar incertitudinea politică îi sperie.
Nu doar muncitorii sunt îngrijorați, ci și patronii firmelor subcontractoare. Aceștia au făcut investiții uriașe în utilaje și angajări, în speranța că „boom-ul” în construcția de autostrăzi va continua.
„Am luat credite, ne-am extins, am angajat oameni. Dacă UE taie finanțările sau dacă statul nu mai poate susține lucrările, ce ne facem?”, a spus unul dintre antreprenorii care lucrează pentru companiile turcești sau bulgare implicate în proiectele rutiere, conform sursei citate. (foto: buzoienii.ro)