Autostrada A7 va avea 319 kilometri și va fi gata până la finalul lui 2026, promite Guvernul, prin intermediul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). În Cazul Autostrăzii A8, de 304 kilometri, va fi nevoie de mai multă răbdare.
Autostrăzile Moldovei, A7 și A8 sunt probabil cele mai așteptate proiecte de infrastructură rutieră din România. Moldova va fi legată de Muntenia (București) prin A7, iar de Transilvania prin A8.
Pe Autostrada A7, „coloana vertebrală a Moldovei” lucrările sunt în plină desfășurare, susțin instituțiile guvernamentale. Primele petice din autostradă au fost finalizate chiar din 2020, înainte de termen, de către Dorinel Umbrărescu – este vorba despre autostrada de centură a municipiului Bacău. Românii ar urma să circule pe autostradă în Moldova de la finalul lui 2026. Guvernul României și-a luat acest angajament în baza PNRR-ului. Astfel, distanța de la București la Bacău ar urma să fie parcursă în trei ore, în loc de șase, cât durează în prezent parcurgerea distanței prin DN2 – „Drumul Morții”, scrie romaniatv.net.
În cazul Autostrăzii A8, orizontul de timp până la tăierea panglicii este mai mare. Lucrările vor fi mai complexe, pentru că se va lucra în zonă muntoasă. În prezent, se derulează studiile geotehnice și studiile de fezabilitate. Autostrada ar urma să fie gata până în 2030, potrivit surselor din CNAIR.
Iată care este stadiul lucrărilor pentru cele două drumuri de mare viteză, potrivit datelor oficiale transmise de Compania Națională de Infrastructură Rutieră (CNAIR), pentru sursa citată:
AUTOSTRADA A7 – Buzău – Pașcani (Iași) + drumul expres (DX) Pașcani – Siret (Suceava)
Autostrada Ploiești – Buzău (63,25 km.)
Lotul 1 Dumbrava – Mizil (21 km.)
Antreprenor: Asocierea Impresa Pizzarotti & SPA – Pizzarotti SA – Retter Projectmanagement SRL;
Durată contract: 20 de luni (execuție);
Valoare contract: 1,468 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 22.08.2022;
Stadiu actual: 18%;
Termen deschidere: 2024.
Lotul 2 Mizil – Pietroasele (28,35 km.)
Antreprenor: Asocierea SC Coni SRL – Trace Group Hold PLC;
Durată contract: 20 de luni (execuție);
Valoare contract: 1,249,992,665 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 12.08.2022;
Stadiu actual: 18%;
Termen deschidere: 2024.
Lotul 3 Pietroasele – Municipiul Buzău (13,9 km.)
Durată contract: 20 de luni (execuție);
Valoare contract: 1,093,470,823 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Stadiu actual: Rezultatul reevaluării ofertelor a fost contestat la CNSC.
Autostrada Buzău – Focșani (82,44 km.)
Tronsonul 1 Buzău – Vadu Pașii (4,6 km.)
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;
Durată contract: 20 de luni (execuție);
Valoare contract: 689,285,996 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 05.12.2022;
Stadiu actual: 17,5%;
Termen deschidere: 2024.
Tronsonul 2 Vadu Pașii – Râmnicu Sărat (30,8 km.)
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – SC Intertranscom Impex SRL;
Durată contract: 26 de luni (execuție);
Valoare contract: 1,317,073,556 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 06.02.2023;
Stadiu actual: 18%;
Termen deschidere: 2025.
Tronsonul 3 Râmnicu Sărat – Mândrești Munteni (36,1 km.)
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – SC Intertranscom Impex SRL;
Durată contract: 26 de luni (execuție);
Valoare contract: 1,469,390,182 de lei; fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 10.02.2023;
Stadiu actual: 14%;
Termen deschidere: 2025.
Tronsonul 4 Mândrești Munteni – Focșani (10,94 km.)
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;
Durată contract: 20 de luni (execuție);
Valoare contract: 763,720,833 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 05.12.2022;
Stadiu actual: 16%;
Termen deschidere: 2024.
Autostrada Focșani – Bacău (95,9 km.)
Lotul 1 Focșani – Domnești Târg (35,6 km.)
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;
Durată contract: 30 de luni (execuție);
Valoare contract: 2,354 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 29.03.2023;
Stadiu actual: 5%;
Termen deschidere: 2025.
Lotul 2 Domnești Târg – Răcăciuni (38,78 km.)
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;
Durată contract: 30 de luni (execuție);
Valoare contract: 2,485 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 03.05.2023;
Stadiu actual: 2%;
Termen deschidere: 2025.
Lotul 3 Răcăciuni – Bacău (21,52 km.)
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;
Durată contract: 30 de luni (execuție);
Valoare contract: 1,673 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 03.05.2023;
Stadiu actual: 2%;
Termen deschidere: 2025.
Autostrada Bacău – Pașcani (77,38 km.)
Lotul 1 Săucești – Trifești (30,3 km.)
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;
Durată contract: 30 de luni (execuție);
Valoare contract: 1,638,322,250 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 02.05.2023;
Stadiu actual: 1,05%;
Termen deschidere: 2025.
Lotul 2 Trifești – Gherăeşti (18,99 km.)
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;
Durată contract: 30 de luni (execuție);
Valoare contract: 1,277,947,884 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 02.05.2023;
Stadiu actual: Organizare șantier;
Termen deschidere: 2025.
Lotul 3 Mircești – Pașcani (28,09 km.)
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;
Durată contract: 30 de luni (execuție);
Valoare contract: 1,765,928,288 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Ordin de începere: 02.05.2023;
Stadiu fizic: Organizare șantier;
Termen deschidere: 2025.
Drum de Mare Viteză Pașcani – Siret (118,03 km.)
Secțiunea Pașcani – Suceava (61,86 km.)
Valoare contract SF + PT: 13,77 milioane de lei, fără TVA (după ajustări);
Valoare estimată contract (execuție): 3,2 miliarde de lei, fără TVA;
Termene finalizare: SF – 18.08.2023, PAC – 15.11.2023, PT – 15.02.2024;
Termen estimat obținere Acord de Mediu: Septembrie 2023;
Stadiu actual: Studiul geotehnic a fost finalizat;
Contractul cuprinde 5 noduri rutiere, 37 poduri și pasaje, 5 parcări, 2 CIC.
Secțiunea Suceava – Siret (56,17 km.)
Valoare contract SF + PT: 11,86 milioane de lei, fără TVA (după ajustări);
Valoare estimată contract (execuție): 2,2 miliarde lei;
Termene finalizare: SF – 03.08.2023, PAC – 08.12.2023, PT – 03.04.2024;
Mobilizare foarte slabă a prestatorului.
Termen estimat obținere Acord de Mediu: Octombrie 2023;
Stadiu actual: Studiul geotehnic a ajuns la 95%;
Contractul cuprinde 5 noduri rutiere, 35 poduri și pasaje, 5 parcări, 1 CIC.
AUTOSTRADA A8. Târgu Mureș – Ungheni (Iași)
Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț (211,1 km.)
Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km.)
Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție);
Valoare contract: 2,952,234.658 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Stadiu actual: În data de 27 aprilie au fost depuse 8 oferte pentru proiectare și execuție:
- Asocierea Duna Group International Kft (lider de asociere) – A-Hid Zrt. – Ing Service SRL – Duna Construcții RO SRL (Ungaria – România);
- Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret AS (Turcia);
- Mapa Insaat Ve Ticaret AS (Turcia);
- Nurol Insaat Ve Ticaret AS (Turcia);
- Asocierea Ozaltin Insaat Ticaret Ve Sanayi AS (lider de asociere) – Bog’Art SRL (Turcia – România);
- Strabag SRL (Austria);
- Tekfen İnşaat Ve Tesisat AŞ (Turcia);
- Webuild SPA – Milano (Italia).
Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km.)
Sursă de finanțare: PT;
Stadiu actual: Elaborare studiu de fezabilitate.
Documentația depusă de prestator este în curs de avizare în CTE – CNAIR
Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km.)
Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție);
Valoare contract: 2,032,825,607 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: PNRR;
Stadiu actual: În data de 19 iulie 2023 a fost desemnat câștigător Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL
Rezultatul a fost contestat la CNSC
Autostrada Târgu Neamț – Ungheni (93 km.)
Antreprenor: SC Consitrans SRL;
Durată contract: 25 de luni (40 de luni conform Act Adițional);
Valoare contract: 58,83 milioane de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: POIM (elaborare SF + PT), PT (execuție);
Stadiu actual: Studiul geotehnic pentru sectorul 1, revizia 1 a fost aprobat în 20.12.2022.
În curs de realizare investigații geotehnice pentru sectoarele 3 si 4.
AMC 2 etapele 2 și 3 au fost înaintate către MTI pentru punct de vedere
Prestatorul a transmis analiza efectuată asupra modificărilor de traseu în zona Rediu, însă este posibilă afectarea unei alte investiții. A fost solicitată o nouă analiză.
Termen finalizare: 2024. (foto: romaniatv.net)